Slibning og grovslibning på autoværkstedet

Slibning og grovslibning på autoværkstedet

  • Når du får et beskadigede køretøj ind på værkstedet, skal du første fjerne pyntedele og dele, som forhindrer adgang til reparationsområdet.

  • Trin 1 – Afskæring af metaldele

    Trin 1 – Afskæring af metaldele

    Skær også beskadigede paneler eller dele af.

    Til skæring i metal tilbyder 3M Cubitron™ II Skæreskive (fås med diameter på 75 mm og 115 mm) til brug med 3M-skæreværktøjet. På denne måde opnås præcise, rene og lige skærelinjer og hurtig skæring.

    Hvis der er bærende dele, som er placeret direkte bag det panel, der skal skæres af, anbefales det at bruge 3M Cubitron™ II Filbåndsliber til at flytte svejsesamlingen til panelet bag den beskadigede del. På denne måde undgår man, at delen bagved blive beskadiget, og det sparer desuden penge og tid, da du ikke behøver bruge specielle bor til højstyrkestål.

  • Trin 2

    Trin 2 – Arbejd med metallet for at fjerne svejsestreger og -pletter giver mulighed for yderligere fjernelse af beskadigede dele

    • 3M har identificeret 3 primære kornstørrelser, hvormed du kan opnå det optimale resultat af reparationen: P36, P60 og P80. Afhængigt af reparationens omfang og adgangen til området kan du vælge mellem forskellige typer og diametre af slibeprodukter.
    • a) Brug 3M Cubitron™ II Roloc™ Rondeller (50 eller 75 mm) for hurtigt skift af værktøj med 3M Roloc™ Fast Connect System. Roloc™-studsen er farvekodet med henblik på identifikation af kornstørrelse.
    • b) Brug 3M Cubitron™ II Fiberrondeller (fås i 115 mm, 125 mm og 180 mm) til arbejde på store reparationsområder, hvilket kræver hurtigt arbejde.
    • c) Brug 3M Cubitron™ II Filbånd til at åbne punktsvejsninger optimalt (i stedet for at bruge et borehoved). Cubitron™ II Filbånd fås i 3 størrelser (10 x 330 mm, 13 x 457 mm og 20 x 520 mm lang).
    • Med 3M Cubitron™ Filbånd er det desuden nemmere at fjerne dele, som har været fastgjort med lasersvejsning under OEM-processen.
    • Det næste trin i processen er at rette reparationsområdet ud og justere det med den nye del.
    • Uanset om du svejser eller limer, skal du nu rengøre de områder, der skal forbindes. Hvis der er behov for bare metaloverflader, skal du følge en af følgende processer for at opnå dette.
  • Trin 3

    Trin 3 – Fjernelse af lak før limning for at komme til blankt metal med henblik på reparation.

    • I forbindelse med fjernelse af lak og rust på værkstedet har 3M forskellige løsninger, afhængigt af, hvilket udstyr du har til rådighed, eller hvad du vil bruge.
    • a) Brug 3M Børsterondeller på maskiner med høj rotation (o/m 8000 – 18000 afhængigt af størrelse) for at opnå en god og ensartet finish ved hurtig fjernelse.
    • b) Brug Scotch-Brite™ CSD (Cleaning & Stripping Disc) XT til hårde overflader med maskiner med 4000 – 6000 o/m. Scotch-Brite™ CSD XT giver en hurtig proces og lang levetid, men giver en lidt mere ru finish.
    • c) Brug Scotch-Brite™ CSD (Cleaning & Stripping Disc) GP (blød) til blødere overflader, f.eks. aluminium, med maskiner med 4000 – 6000 o/m. Scotch-Brite™ CSD GP giver en hurtig proces og maksimal fleksibilitet og giver en finere finish.
    • Alle de løsninger, der er nævnt ovenfor, er velegnede til afgratning af metal. De efterlader stålformen intakt og minimerer antallet af ridser, så man har en ren overflade til svejsning eller limning.
    • Følgende procestrin følger OEM-anbefalinger.
    • 3M tilbyder løsninger til limning og hjælpemateriale til forbedring af svejseprocessen (f.eks. papir til adækning af sprøjt fra svejsning og gnister og personlige værnemidler til svejsning, f.eks. 3M™ Speedglas™ 100V DIN 8-12 Ansigtsbeskyttelsesmaske).